September 2024
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Erinnerung haftet immer etwas unauflöslich Subjektives, Willkürliches an. Jede individuelle Lebensgeschichte changiert zwischen Gruppen- und Selbst-Erzählungen. Geteilte Erzählungen sedimentieren und objektivieren aus partikularem Geschehen festen Erinnerungsgrund. Was am Perlenband erzählter Geschichte keinen Platz hat, bleibt sprachlos, sinkt ab.In beiden Sphären wächst, je länger das Leben dauert, das Abgelegte. Wir sitzen - mit anderen Worten - auf monströs großen und unbeschriebenen „Zeitschaften“. Sie machen uns aus. Subjektiv in’s Bild gesetzt, kann man sie sehen. Die digitale Fotografie gibt dafür Möglichkeiten an die Hand.
Für Fastbel ist Neukölln - Lebensmittelpunkt seit gut 50 Jahren - Grund und Anlass für die Veröffentlichung von Fotografien, die auf dem Blog 'Donaustraße' (https://fastbel.blogspot.com) erscheinen. Lebensorte werden unmerklich Teil der eigenen Gefühls-, Geruchs-, Gehör- und Sehwelt. Sie 'fressen' sich in Leib und Seele ein. Anders formuliert: Irgendwann guckt Neukölln aus dir heraus. Kryptisch sind die Bilder, da sie auf Objekte als selbstverständliche und unhintergehbare Referenz verzichten, einen untypischen, um nicht zu sagen, unsachgemäßen Gebrauch von Kamera und Technik machen und die Ergebnisse „kontext - entbunden“, in gewissem Sinne leer, sind. Sofern sie wollen, schaffen Betrachterinnen und Betrachter Ordnung, verbinden, stellen Zusammenhänge her, rufen Ähnlichkeiten ab, entschlüsselnoder lassen es. Die Bilder regen an, verwundern, irritieren, erzeugen Spannung oder verbleiben - wie so vieles - unterhalb der Aufmerksamkeitsschwelle. So oder so aber bleiben sie ein Teil Neuköllns. Fixierte Erinnerung.
* * * * *
There is always something indissolubly subjective and arbitrary about memory. Shared narratives sediment and objectify particular events into solid grounds for memory. What has no place in the pearl necklace of narrated history remains speechless and sinks. Every individual life story oscillates between group and self-narratives. In both spheres, the longer life lasts, the more the discarded grows. In other words, we sit on monstrously large and blank "timescapes". They define us. Subjectively placed in the picture, we can see them. Digital photography offers possibilities for this.
For Fastbel, Neukölln - the center of his life for over 50 years - is the reason and occasion for the publication of photographs that appear on the blog 'Donaustraße' (https://fastbel.blogspot.com). Places become an imperceptible part of our own emotional, olfactory, auditory and visual world. They 'eat' their way into body and soul. In other words: At some point, Neukölln peeps out of you. The pictures are cryptic because they dispense with objects as a self-evident and inescapable reference, make an atypical, not to say improper, use of camera and technology and the results are "de-contextualized", in a certain sense empty. If they want to, viewers create order, connect, establish connections, recall similarities, decipher or leave it alone. The pictures stimulate, surprise, irritate, create tension or - like so many things - remain below the attention threshold. Either way, they remain a part of Neukölln. Fixed memory.
Für Fastbel ist Neukölln - Lebensmittelpunkt seit gut 50 Jahren - Grund und Anlass für die Veröffentlichung von Fotografien, die auf dem Blog 'Donaustraße' (https://fastbel.blogspot.com) erscheinen. Lebensorte werden unmerklich Teil der eigenen Gefühls-, Geruchs-, Gehör- und Sehwelt. Sie 'fressen' sich in Leib und Seele ein. Anders formuliert: Irgendwann guckt Neukölln aus dir heraus. Kryptisch sind die Bilder, da sie auf Objekte als selbstverständliche und unhintergehbare Referenz verzichten, einen untypischen, um nicht zu sagen, unsachgemäßen Gebrauch von Kamera und Technik machen und die Ergebnisse „kontext - entbunden“, in gewissem Sinne leer, sind. Sofern sie wollen, schaffen Betrachterinnen und Betrachter Ordnung, verbinden, stellen Zusammenhänge her, rufen Ähnlichkeiten ab, entschlüsselnoder lassen es. Die Bilder regen an, verwundern, irritieren, erzeugen Spannung oder verbleiben - wie so vieles - unterhalb der Aufmerksamkeitsschwelle. So oder so aber bleiben sie ein Teil Neuköllns. Fixierte Erinnerung.
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There is always something indissolubly subjective and arbitrary about memory. Shared narratives sediment and objectify particular events into solid grounds for memory. What has no place in the pearl necklace of narrated history remains speechless and sinks. Every individual life story oscillates between group and self-narratives. In both spheres, the longer life lasts, the more the discarded grows. In other words, we sit on monstrously large and blank "timescapes". They define us. Subjectively placed in the picture, we can see them. Digital photography offers possibilities for this.
For Fastbel, Neukölln - the center of his life for over 50 years - is the reason and occasion for the publication of photographs that appear on the blog 'Donaustraße' (https://fastbel.blogspot.com). Places become an imperceptible part of our own emotional, olfactory, auditory and visual world. They 'eat' their way into body and soul. In other words: At some point, Neukölln peeps out of you. The pictures are cryptic because they dispense with objects as a self-evident and inescapable reference, make an atypical, not to say improper, use of camera and technology and the results are "de-contextualized", in a certain sense empty. If they want to, viewers create order, connect, establish connections, recall similarities, decipher or leave it alone. The pictures stimulate, surprise, irritate, create tension or - like so many things - remain below the attention threshold. Either way, they remain a part of Neukölln. Fixed memory.
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